De Plein

Schoolvisie VBS Holsbeek-Plein

Van harte welkom in onze school! 

Krachtig onderwijs bestaat voor ons uit een samenspel van verschillende krachten, die we graag uitdragen in onze visie:

  • Geloofskracht
  • Groeikracht
  • Teamkracht
  • Leer-kracht
  • Verbindingskracht
  • Krachtig leeraanbod
  • Aantrekkingskracht
  • Veerkracht
  • We nemen je graag mee op weg!

GELOOFS-kracht 

Vanuit een progressieve christelijke geloofsovertuiging willen we verwondering opwekken voor de wereld waarin we leven.

Iedereen is onvolkomen maar oneindig beloftevol. 

We geloven dan ook in de groeimogelijkheden van elk kind.

GROEI-kracht 

We willen gewetensvol en onderzoekend met kinderen op stap gaan in hun groei naar verantwoordelijkheid en zelfstandigheid, zodat ze kunnen uitgroeien tot kritisch creatief denkende personen.

Met de nodige goesting, doorzetting, motivatie, warmte, zorg, bijsturing, relativering, humor, aandacht, wilskracht, tegenslagen, successen, vriendschappen, ijver, troost, tijd, … geloven we in een fijne ontwikkeling naar volwassenheid.

TEAM-kracht 

Gedragen door een dynamisch en goed onderbouwd team willen we de kinderen een samenhangend leef-en leeraanbod bieden waar in het kind centraal staat.

Een positieve ingesteldheid, openheid en warmte willen we uitstralen op een geduldige, stimulerende en zorgzame wijze.

Als team hopen we dan ook van harte dat onze leerlingen later terugblikken met de gedachte: “Wat was het toch fijn op De Plein!”

LEER-KRACHT 

Een veilige, positieve, krachtige leeromgeving voor elk kind staat centraal. 

We zorgen voor een rijke ondersteuning, zoeken naar geschikte onderwijsmiddelen en doelgerichte organisatievormen. We benutten de eigen krachten binnen ons team en doen beroep op expertise van deskundigen voor specifieke onderwijsbehoeften.

Tevens benutten we de leer-kracht van leerlingen door hen te begeleiden in het zoeken naar antwoorden en hen zo op te voeden tot onderzoeksvaardige kinderen.

We vinden het belangrijk om de ondernemingszin van de kinderen aan te  wakkeren, waarbij de leerkracht eerder als coach optreedt.

VERBINDINGS-KRACHT 

Goed onderwijs maak je niet alleen. Samenspel is voor ons dan ook een belangrijke waarde: 

  • samen binnen de gemeenschap: ‘It takes a village to raise a child!’
  • samen voor elk kind, in overleg met ouders, leerkrachten en externen, in ons streven naar een goede (zorg)begeleiding
  • samen in de klas: we vinden het belangrijk om verbindend te werken binnen de klas, zodat iedereen zich welkom voelt en om het welbevinden te bevorderen
  • samen op verbindende momenten met kinderen, leerkrachten en (groot)ouders, zoals tijdens vieringen, feesten, presentatiemomenten en allerlei activiteiten
  • samen in de breedste zin van het woord: met oog voor de wereld rondom ons, om te komen tot een duurzame en respectvolle levenshouding.

AANTREKKINGSKRACHT

Geprikkeld door de nieuwsgierigheid van de kinderen, hun fantasie en hun dromen, bieden we hen telkens groeikansen. Op die manier vergroten we systematisch de zelfkennis. We zijn ervan overtuigd dat er grenzen en dromen zullen gerealiseerd worden! 

KRACHTig LEERAANBOD 

  • Solidariteit                                                                                                                    
  • Diversiteit                                                                                                                          
  • MOS-werking (milieu op school)                                                                           
  • Gezonde en veilige levensstijl                                                                            
  • Initiatie Frans vanaf de 3de kleuterklas                                                         
  • Openluchtklassen                                                                                                  
  • Fietsen op school                                                                                                           
  • Zwemmen                                                                                                                                    
  • ICT                                                                                                                             
  • Boekenproject
  • Co-teaching

VEER-kracht 

In een groeiproces is het noodzakelijk dat we ons kwetsbaar en flexibel opstellen, aan (zelf)reflectie doen, om te kunnen uitgroeien tot weerbare, veerkrachtige wereldburgers.